modern

Mit tegyünk, illetve mit ne tegyünk hát- és derékfájás esetén

A hát- és derékfájás számos okra vezethető vissza. Leggyakrabban akkor is elmúlik, ha nem megyünk panaszainkkal az orvoshoz, de vannak olyan esetek is (pl. porckorongsérv, különböző sérülések, gyulladásos, daganatos elváltozások stb.), amikor csak a műtét segíthet. E cikkben az enyhébb, illetve a nem megfelelő életmódunkból fakadó fájdalmakkal és azok enyhítésével foglalkozunk.

Sokan talán nem is gondolnák, de a hát- és derékfájás leggyakrabban a gerinc és deréktáji izmok, inak és szalagok túlerőltetése, valamint ízületi kopás, illetve egy ideg becsípődése miatt alakulhat ki.

A szakemberek véleménye szerint, nem érdemes rögtön röntgennel, MRI-vel vagy CT-vel kutatni a fájdalom okát, hiszen ezek a képalkotó vizsgálatok sok esetben nem térképezik fel a kiváltó okot. Amennyiben ugyanis a fájdalom oka izom eredetű, többet segít a pihentetés, a nem szteroid gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapító gyógyszerek, illetve a megfelelő nyújtógyakorlatok helyes alkalmazása.


Fotó: pixabay.com

Amikor a gyógyszer igenis ajánlott

Még azok is fontolják meg a vény nélkül kapható, non-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek alkalmazását, akik – mint ahogyan jómagam is – alapvetően kerülik a pirulákat. A hát-, illetve derékfájdalom első jeleinél alkalmazva, jó eséllyel kisebb és rövidebb ideig tartó fájdalomra számíthatunk és a teljes gyógyulásig lényegesen kevesebb gyógyszerre is lesz szükség.

A helyileg ható fájdalomcsillapító krémek és tapaszok is nagy segítséget jelenthetnek. Nemrégiben én is átéltem egy erős derékfájós időszakot. Nem az első volt az életemben, így van már tapasztalatom a fájdalomcsillapító- és gyulladáscsökkentő szerekkel kapcsolatban. Voltak közöttük olyanok, amelyek szinte azonnal hatottak. Volt, amelyik tartósan, egy másik csupán 2-3 órán át segített a fájdalomcsillapításban. Szerencsére vannak természetes krémek is a piacon. Legutóbb épp egy természetes, homeopátiás szer segített. Mindenkinek ki kell tapasztalnia, hogy mi az, ami nála beválik, mely szerek kombinációja segít az éppen aktuális fájdalmán.

A pihenéssel óvatosan!

Pihenni kell. Legalábbis a fájdalmat kiváltó tevékenységet azonnal abba kel hagyni. Hosszú fekvést, illetve ágynyugalmat azonban a szakemberek ilyen esetben sem ajánlják. Egész egyszerűen azért, mert többet árthat, mint használ. Amennyire tudunk, érdemes ebben az időszakban is tenni a mindennapi teendőinket. Persze óvatosan, figyelve arra, hogy ne ártsunk magunknak, ne rontsunk az állapotunkon.


Fotó: Kis Szilvia

Nyújtás ülve, állva vagy akár a földön fekve is

Sokan tapasztalnak hát- vagy derékfájást a nap végén, a nem megfelelő testtartás miatt. Ezért is nagyon fontos, hogyha pl. ülőmunkát végzünk, időről-időre álljunk fel a székből, tegyünk pár lépést egyenes gerinccel. Hasznos lehet, ha ülés közben is olykor-olykor hátradőlünk a háttámlához.

Apropó ülő munka… Az ülő munkát végzők számára rendkívül fontos, hogy a gerincoszlopuk a munkaidő teljes hossza alatt a megfelelő helyzetben legyen. Sokféle irodai szék létezik. A legjobbak azok, amelyeken deréktámasz is van. Ennek hiányában egy kispárna is megteszi. Ennél azonban még jobb választás az egyensúlyozó korong használata. Én pl. két egyensúlyozó korong segítségével dolgozom. Az egyiken ülök, a másik a derekamat támasztja meg, ezzel folyamatosan helyes testtartásra késztetve engem.

Testmozgás, torna, jóga, nyújtás

A nyújtógyakorlatok megfelelő elsajátításához, valamint a gerinc menti izmok erősítéséhez egy szakképzett fizioterapeuta nyújthat hasznos segítséget. Rendkívül fontos lépés ez, hiszen a jól kivitelezett gyógytorna gyakorlatok további fájdalmaktól kímélhetnek meg minket. A helyes testtartással, illetve a rendszeres testmozgással esélyünk van elkerülni a hát- és derékfájást, amennyiben az az életmódunkból ered és nincs a hátterében valami öröklött ok, esetleg egy komolyabb porckorongot, illetve csigolyákat érintő súlyos, kizárólag műtéttel gyógyuló betegség.

Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!