modern

Hogyan előzzük meg a porckorongsérv kialakulását

A porckorongsérv, a porckorong előesése, illetve kiboltosulása elsősorban olyan személyeket érint, akik – életmódjukból fakadóan – az egészséges fiziológiás mozdulatoktól eltérő, vagy azzal épp ellentétes mozgásokat végeznek, rendszeresen, illetve visszatérően, időről-időre nagy intenzitással.

A porckorong problémák, a közhiedelemmel ellentétben, nem egy hirtelen rossz mozdulat miatt alakulnak ki.

A hirtelen, rosszul kivitelezett mozdulat csupán az utolsó csepp a pohárban. Az évek, illetve évtizedek során megtett sok-sok rossz döntés következménye.

Nagyjából a húszas éveink végén kezdődik el a porckorongok folyadékvesztésének lassú folyamata. Tehát, az eredetileg rugalmas porckorongok, elkezdenek rugalmatlanabbá válni, amíg aztán – tudatos gerinckímélő életmód híján – néhány évtized alatt teljesen alkalmatlanná válnak a „lökhárító” szerepének betöltésére.

Akinek rossz a testtartása, gerincferdülése van, sokat ül, sokat álldogál, vagy a munkája során görnyedten tartja a hátát (pl. irodai munkát végez), esetleg nehéz súlyokat emelget, cipekedik (pl. bútorszállító, vagy háziasszony, aki rendszeresen nehéz csomagokkal megpakolva tér haza a bevásárlások után stb.), túlterhelheti a nyaki, háti, illetve ágyéki csigolyáit.

Az ember, a két lábon járás miatt, rendkívül nagy terhelést ró a gerincoszlopára. A legtöbb beteg, az ágyéki szakaszon évtizedekig elszenvedett, kisebb-nagyobb sérülések miatt kialakult porckorongsérv okán keresi fel az orvost. De a betegség gyakran jelentkezik a nyaki területeken is. A háti szakasz ritkábban érintett, de nem kizárt, kiváltképp azoknál, akik túlsúllyal küzdenek, nem tornáznak, és nem végeznek rendszeresen más, kíméletes, ugyanakkor hatékony izomépítő sporttevékenységet (pl. nem úsznak).

Ha nem erősödik meg a vázizom, azaz a gerinc mentén futó tartóizmok gyengék, a csigolyák sem kapnak megfelelő tartást.


Ne feledjük, hogy a porckorongok folyamatosan veszítenek a rugalmasságukból! Így azonban, a megfelelő tartás és tehermentesítés nélkül időről-időre mikrotraumákat szenvednek el. Ez a folyamat végül odavezet, hogy a porckorongok gyűrűin repedések, illetve szakadások jelennek meg. A későbbiek során, ezeken a szakadásokon keresztül, a belső, zselés-kocsonyás anyag elkezd kitüremkedni.

Amikor még „csak a kitüremkedés” valósul meg, protrusióról, azaz kiboltosulásról beszélünk. Jó hír, hogy:

Előesett porckorong esetén még visszafordítható az elfajulás, napi szinten megfelelően kivitelezett gyógytornával, illetve életmódváltással!

Ha azonban átszakad, már nagyobb a baj. De az akut folyamat lezajlása után, az esetek többségében, a megvalósult porckorongsérv kellemetlen és fájdalmas tüneteit is enyhíteni lehet pusztán a gyógytornával!

Ha Önnél már jelentkeztek gerinc-, illetve porckorong problémára utaló tünetek, vagy szeretné a kialakulásukat megelőzni:

  • Mindenképpen menjen el egy szakképzett gyógytornászhoz és tanulja meg azokat a speciális gyakorlatokat, amelyeket minden egyes nap, otthon is elvégezhet, gerince, gerincoszlopa egészségének megőrzése vagy a már meglévő állapot romlásának megakadályozása érdekében!

  • Üljön, álljon, illetve sétáljon egyenes háttal! Ügyeljen a helyes testtartásra!

  • Erősítse vázizmait, azaz a hátizmokat, mert azok tartják a csigolyákat, illetve a porckorongokat!

  • Csak olyan irodai széket használjon, ami megtámasztja a derekat, és aminek a háttámlája elég magas ahhoz, hogy az kényelmes és egészséges legyen a gerincoszlop számára!

  • Ha teheti, ne cipekedjen! Nem szégyen beszerezni kerekes bevásárlókocsit!

  • Ha lehet, kerülje a hirtelen oldalirányú mozdulatokat!

  • Járjon rendszeresen úszni!

  • A stresszt, valószínűleg nem tudja teljesen kiiktatni az életéből, ezért inkább tanulja meg a hatékony stressz-kezelést!

  • Fogyasszon elegendő kalciumot és D-vitamint, mert azon túl, hogy megelőzheti a csontritkulást, a porckorongjait is támogathatja velük!

  • Amennyire lehet, kerülje az állandó, ismétlődő mozgásokat (pl. a lefelé görnyedés, a mobiltelefon bámulása miatt)!

Ne feledje, a jól fejlett hátizmok leveszik a terhelést a gerincről és a porckorongokról. Ez ugyanúgy zajlik, mint amikor a comb- vagy a karizmainkat erősítjük. A combizmok ugyanis a térdízület egészségéért felelnek, a karizomzat pedig a vállat támogatják, stb.

Talán közhelynek hangzik, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy: a megelőzés mindig egyszerűbb és fájdalommentesebb, mint a kialakult probléma kezelése!

A porckorong-betegségek legjobb gyógymódja is a megelőzés, ami ez esetben a gyógytorna, a helyes testtartás és a gerinckímélő életmód.  

Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!