barco

Előzzük meg az inzulinrezisztenciát!

Az inzulinrezisztencia hazánkban is, éppúgy, mint a világ nagy részén egyre nagyobb méreteket ölt. Hazánkban több százezer nő érintett, és jó eséllyel sokan nem is tudnak róla. Az inzulinrezisztencia elsődleges kiváltó oka a finomított szénhidrátokban és cukrokban gazdag élelmiszerek túlzott fogyasztása, bár kialakulásában a genetikai hajlam is szerepet játszik.

A testünk működéséhez szükséges energiát a szénhidrátokból nyerjük, amelyek cukor (glükóz) formájában jutnak a sejtjeinkbe. Ahhoz, hogy eredményesen beépülhessenek, a szervezetünk inzulint termel és juttat a vérünkbe. A hasnyálmirigyünkben termelődő inzulin tehát kulcsfontosságú szerepet játszik a vércukorszintünk csökkentésében, azáltal, hogy segíti cukrok sejtbe épülését és energiává alakulását.

Ha túl sokszor fogyasztunk egészségtelen, alacsony rosttartalmú, illetve magas szénhidráttartalmú ételeket, az inzulin receptoraink elfáradnak. Egy ideig azonban észre sem vesszük, hogy baj van, mert a folyamat észrevétlenül zajlik. A megnövekedett cukormennyiség ugyanis, megnövekedett inzulintermelést idéz elő, tehát a vércukorszint nem feltétlenül mutat magasabb értéket.

Egy bizonyos idő után azonban az inzulin receptorok fáradásának következményeként, az érintett sejtek már nem tudják hatékonyan felvenni a vérben keringő cukrot, ami így a vérben marad. A hasnyálmirigyünk ezt elhárítandó, elkezd még több inzulint termelni. Így már nem csak cukorból, hanem inzulinból is az indokoltnál – vagy fogalmazzunk inkább úgy –, hogy az egészséges mértéknél jóval több jut a vérbe. Ez az ördögi kör komoly veszélyeket hordoz magában.

A magas vércukorszint roncsolja a szöveteket, és ereket, a magas inzulinszint pedig megemelheti a vérnyomást, valamint a koleszterinszintet és összefüggésben áll bizonyos nőgyógyászati betegségek, illetve rákos elváltozások kialakulásával is.

Az inzulinrezisztencia a (2-es típusú) cukorbetegség előszobája! Kezeletlenül, illetve figyelmen kívül hagyva előbb-utóbb cukorbetegséghez és szervi károsodásokhoz vezet, ezért mindenképpen komolyan kell venni! Az inzulin ugyanis nem termelődik a végtelenségig! Ha folyamatosan túltermelésre késztetjük a hasnyálmirigyünket, egy idő után elfárad, és nem termel tovább.

Inzulinrezisztánciára utaló jel lehet: a hasi zsír megjelenése (hasra történő hízás), rendszertelen menstruáció, teherbeesés nehézsége (kezeletlenül akár meddőséget is okozhat!) bőrproblémák és fokozott, erősödő szőrösödés.

Az inzulinrezisztenciát tehát ne vegyük félvállról! Ez nem fog magától elmúlni. Érdemes szakorvossal konzultálni, ugyanakkor mielőbb érdemes áttérni egészségtudatosabb életmódra. Megfelelő diétával és testmozgással ugyanis az inzulinrezisztencia kordában tartható!

A cukrok és más finomított szénhidrátokat, magas rosttartalmú, sok magvas kenyérre, hajdinából vagy kölesből készült tésztára és más lassú felszívódású élelmiszerre érdemes cserélni. Az elsősorban állati eredetű zsírokban és transzzsírsavakban dús ételeket pedig olívaolajjal, tengeri halakkal, olajos magvakkal készített fogásokkal lehet kiváltani. Előbbiek, a lassú felszívódás miatt, kevésbé emelik a vércukorszintet, illetve segítenek annak szinten tartásában, ami kevesebb inzulintermelődéssel is jár. Az utóbbiak viszont a sejtek inzulinfelvételének hatékonyságát növelik. Tehát, segítségükkel a cukrok beépülhetnek a sejtekbe, továbbá a vér inzulinszintje is normalizálódhat, amivel egy sor komoly betegség kerülhető el.

Írta: Kis Szilvia
Fotó: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!