modern

Élet irritábilis bél szindrómával, azaz IBS-sel

Az irritábilis bél szindrómával (IBS-sel) élők kellemetlen és fájdalmas alhasi görcsökkel, illetve puffadással, fokozott gázképződéssel, továbbá hasmenéssel vagy székrekedéssel járó gondjainak megoldására egységes gyógymód nem létezik. Ennek oka, hogy – bár már több ezzel kapcsolatos elmélet is napvilágot látott –, az orvostudomány mindezidáig még nem tisztázta kétséget kizáróan, a túlérzékeny emésztőrendszer kialakulásának valódi okát.

Ráadásul az IBS-sel együtt járó panaszok megjelenése is személyenként változó képet mutat. Minden eset teljesen egyedi és az sem ritka, hogy az érintettek korábban megszokott tüneteinek helyét újabbak veszik át. Például, az erős hasfájás mellé társult puffadás és székrekedés, hirtelen nyálkás hasmenésre vált.

Mivel az IBS, más emésztőrendszeri diszkomfortot, illetve problémát okozó állapotokhoz hasonló tüneteket produkál, diagnosztizálása a hasonló lefolyással bíró betegségek és intoleranciák kizárása után történik. Kezelése pedig leginkább a panaszok enyhítésére, illetve kialakulásuk elkerülésére koncentrál.

Bár az nem jelenthető ki, hogy az IBS csak és kizárólag lelki okokra vezethető vissza, de az mindenképpen kiemelendő, hogy a stressz, valamint a negatív lelkiállapot jelentős mértékben befolyásolja az érintett személyek állapotát.

Az IBS kezelési lehetőségeiben tehát a stresszkezelési technikáknak, illetve az egészséges lelki élet kialakításának rendkívül fontos szerep jut.

A stressz mérséklésének egyik remek alternatívája lehet a napi szintű testmozgás is, melynek ráadásul nem is kell túlzottan erőteljesnek lennie. A lényeg a test tudatos irányításában, illetve az erőnlét és az állóképesség növelésében rejlik, ami önmagában is stressz-semlegesítő hatású és nem mellesleg hozzájárul a belek egészségesebb mozgásához is.

Az IBS-sel diagnosztizált betegek számára enyhülést hozhat az is, ha tudatosak az étrendjüket illetően. A többször, kisebb adagokban bevitt (mérsékelten fűszeres, illetve alacsony zsírtartalmú) táplálékkal nem terhelik nagymértékben a bélrendszerüket, ami szintén a könnyebb emésztés egyik alapfeltétele.

Más szempontból pedig rendkívül fontos, hogy mielőbb kiderüljön, hogy mely alapanyagokra érzékenyek. Ehhez a folyamathoz kérjék kezelőorvosuk vagy egy a témában jártas szakember segítségét, és ha bármit esznek vagy isznak, jegyezzék le tapasztalataikat! Ha már tudják, hogy mire érzékenyek, el tudják hagyni az étrendjükből, így jó eséllyel a kellemetlen tünetek kimaradhatnak az életükből.

Mit szabad és mit nem?

Mint azt már fentebb is említettem, a betegséggel kapcsolatos panaszok megjelenési formái, valamint az ételekkel, illetve italokkal szembeni toleranciaküszöb személyenként változó mértékű. Vannak, akik érzékenyen reagálnak a csípős vagy savas ételekre és italokra, míg mások jól tolerálják azokat. Teljesen egyénre szabottan érdemes tehát kialakítani a megfelelő étrendet. Nem szabad elsiklani a felett sem, hogy nem csupán az ételek okozhatnak problémát az érzékeny bél szindrómás személyek számára. Gyakran tapasztalnak kellemetlen szimptómákat az italok (pl. szénsavas üdítő, tej, kávé, alkohol) is, kiváltképp, ha a tej laktózt is tartalmaz, az italokat pedig puffasztó, hasmenést előidéző (pl. szorbit) cukorhelyettesítővel édesítik. Ebből következik, hogy az édességekkel kapcsolatban is érdemes rendkívül elővigyázatosnak lenni.

Érdemes azonban megpróbálkozni a borsmenta-olaj kapszulával, melynek jótékony, bélnyugtató (fájdalom- és gázképződés-csökkentő, illetve felfúvódásgátló) hatását több tanulmány is igazolja. Továbbá a probiotikumok hatása is elvitathatatlan. Az egészséges emésztéshez, hasznos baktériumok milliárdjaira van szükségünk. Ezért is érdemes valamilyen élőflórás joghurtot, kefirt, esetleg aludttejet beiktatni az IBS-diétába. A rostdús táplálkozás is egy ajánlható lehetőség, amennyiben nem okoz erősebb panaszokat és fokozatosan vezetik be étrendjükbe. A rostokban (tehát gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű pékárukban és hüvelyesekben) gazdag étrend nagymértékben javíthatja az IBS-es betegek állapotát, de sajnos, nem mindenkiét! Előfordulhat ugyanis, hogy a magas rostbevitel súlyosbítja a tüneteket, ezért is fontos, hogy az érintettek szakember segítsége, illetve iránymutatása mellett kezdjenek bele a tudatos IBS-diétába!

Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!