modern

DASH-diétával a magas vérnyomás ellen

A magas vérnyomás sokkal régebben is szedte már áldozatait, mint azt legtöbben gondolnák. A hipertónia ugyanis nem modernkori betegség. Napjainkban azonban egyre inkább terjedni látszik, mind hazai, mind pedig világviszonylatban, melynek oka leggyakrabban öröklött, azaz genetikai eredetű. A kockázatot azonban tovább növeli a felfokozott élettempó, az állandó rohanás, pörgés, a minőségi pihenés hiánya és számtalan más, legtöbbször kikapcsolhatatlan stressz-faktor.

A szakemberek folyamatosan tájékoztatnak a kockázatokról, a magas vérnyomás megelőzésének fontosságáról, illetve kezelésének alapvető teendőiről. Mindezek ellenére, a néma gyilkosnak is nevezett betegséggel és a helyes életmód kialakításával legtöbben csak akkor kezdenek el foglalkozni, amikor már kialakult a baj.

A diagnózist követően természetesen azonnali változtatásra van szükség, de mennyivel egyszerűbb is lehetne az élet, ha a tudatosság, az egészséges, szív- és vérnyomásbarát életmódra, illetve táplálkozásra való törekvés jóval korábban, még egészségesen válna napi szintű gyakorlattá.

A hipertónia legnagyobb veszélye, hogy a legtöbben nem is tudnak róla, hogy magas a vérnyomásuk és sokan élnek úgy is, hogy bár tudnak róla, nem veszik komolyan és nem törődnek azzal, hogy a testsúlyukat és a vérnyomásukat a hivatalosan ajánlott a normál értékeken belül tartsák.

Függetlenül attól, hogyan érezzük magunkat, rendkívül fontos, hogy időről-időre ellenőrizzük, vagy inkább szakemberrel ellenőriztessük a vérnyomásunkat!

A vérnyomásmérés során látott első szám a szisztolés érték, ami az a nyomásérték, ami a szív összehúzódásakor jelentkezik, azaz amikor a szív vért pumpál az artériákba. A második pedig a diasztolés érték, amely a szív elernyedésekor az artériákban fellépő nyomás értékét mutatja.

A szisztolés és diasztolés értékek ugrásszerű növekedése, illetve az egymáshoz képest mért kisebb vagy nagyobb mértékű eltolódásuk komoly információkat rejt, amelyek időben észlelve akár életet is menthetnek!

A hivatalos ajánlás szerinti vérnyomás értékek optimális esetben 120/80hgmm, vagy az alatti.

Az e fölötti mérések, egészen 139/89hgmm-ig még ugyan normál vérnyomásnak felelnek meg, de ezeket jobb már jelzés értékűnek tekinteni. Tehát ha az Ön vérnyomásértékei rendszeresen ebben a tartományba esnek, azonnali életmódváltásra és folyamatos kontrolra van szüksége!

Hipertónia

140/90hgmm értéktől felfelé beszélünk magas vérnyomásról, azaz hipertóniáról.

A magas vérnyomásnak három fokozata van:

Enyhe fokú hipertónia: 159/99hgmm

Mérsékelt hipertónia: 179/109hgmm

Súlyos hipertónia: 180/110hgmm vagy ennél magasabb értékek esetén

A hipertónia súlyos kockázatot jelent, ami ha kezeletlenül marad halálhoz is vezethet!

A betegség kialakulásának kockázata elsősorban az öröklött hajlamokra vezethető vissza, de tovább növeli: a fokozott nátriumbevitel, az elhízás, a stressz, a mozgásszegény életmód, a dohányzás és a túlzott kávé- illetve alkoholfogyasztás is.

A DASH-diétát 1997-ben Amerikában dolgozták ki, aminek a lényege a vérnyomás csökkentése az étrend és az életmódváltás segítségével. További előnye, hogy ez a diéta eredményesen fogyaszt is, ami már önmagában is csökkentheti a vérnyomást!

Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com

 





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!