modern

Az időskori csontritkulás kockázati tényezői

A csontritkulás (osteoporosis) a csonttömeg és sűrűség csökkenésével járó elváltozás, mely elsősorban idősebb (menopauzán átesett) nőket érint, de korra, nemre való tekintet nélkül bárkinél, bármely életszakaszban (akár gyermekkorban is) előfordulhat.

A kezdődő és hosszú ideig észrevétlenül zajló folyamat során, a testben a (csontokat is alkotó) kalcium, illetve más létfontosságú ásványi anyagok mennyisége csökkenni kezd. A szervezet azért, hogy a hiányt pótolja, a szükséges mennyiségű kalciumot a csontokból fogja kivonni. Ez hosszú távon a csontok elvékonyodásához és belső szerkezetük meggyengüléséhez, kezeletlenül pedig kisebb-nagyobb fizikai behatásokra, traumákra történő, vagy spontán bekövetkező csonttörésekhez, csigolya összeroppanásokhoz vezet. A betegség egy-egy csontra vagy testtájékra, de akár az egész testre is kiterjedhet.

A csontritkulás kockázati tényezői

A betegség előjele a fájdalom. A fájdalomérzet elsősorban a combnyakban, csípőben, illetve gyakran az ágyéki csigolyáknál jelentkezhet, de a test bármely, kisebb vagy nagyobb csontja is érintett lehet. Először gyengébb, rövidebb ideig tartó fájdalmak jelentkezhetnek, melyek pihenésre enyhülnek, majd mozgásra ismét fokozódnak. Idővel a fájdalom és az időtartam is növekszik.

Súlyos kockázatot vállal az a hölgy, aki túl van már a menopauzán és nem ellenőrizteti a csontsűrűség-vizsgálattal az állapotát! A menopauza azért jelent különösen nagy kockázatot, mert a lecsökkent ösztrogén hormonszint eleve hozzájárul a csonttömeg-vesztéshez.

Az időskori (akár nőknél, akár férfiaknál jelentkező) csontritkulás, lényegesen nagyobb százalékban alakul ki azoknál, akik gyermekként nem mozogtak eleget, illetve megfelelően intenzíven, vagy felnőttként ugyanezt a mozgásszegény életmódot folytatva, ráadásul ülőmunkát végeznek.

Ha gyermekként vagy felnőttként a szénsavas üdítőitalok fogyasztását preferáljuk, például a tejjel* szemben, rengeteg foszforral látjuk el a szervezetünket, ami rontja a kalcium csontba való beépülésének hatékonyságát.

Ha étkezéseink során, a húsok fogyasztása van túlsúlyban, szintén a csontjaink demineralizálódását (a csontjainkat alkotó létfontosságú ásványi anyagok kioldódását) kockáztatjuk, hiszen a hús magas foszforforrást jelent a szervezet számára.

A naponta megfelelő mennyiségű friss zöldség és gyümölcs fogyasztásának mellőzése szintén kedvezőtlenül hat a csontfejlődésre, illetve a kívánt csontsűrűség megtartására.

Ha kevés kalcium, illetve D-vitamin jut a szervezetbe, az előbb vagy utóbb a csontszerkezet meggyengüléséhez vezet.

Mint tudjuk, a cigaretta és az alkoholfogyasztás súlyos egészségügyi kockázatokkal jár. Számos betegség kialakulásában szerepet játszhatnak, nincs ez másképp a csontritkulással sem. Mindezek mellett, a túlzott só- és a kávéfogyasztás is kedvezőtlen lehet.


*A gyermekek egyik legjobb kalciumforrása lehet a tej, életük első hónapjaiban pedig egyértelműen az anyatej. Ebben a cikkben nem vettem figyelembe azt az egyre jobban terjedő nézetet, miszerint az ember számára nem egészséges más emlős tejét fogyasztani, és a jelen cikk fókuszának megtartása miatt, nem tértem ki a laktóz-, illetve tejfehérje érzékenységre sem. Mindenkinek saját döntése, hogy ő maga, illetve gyermeke milyen forrásból viszi be a szervezetébe a megfelelő mennyiségű kalciumot. Jelen cikkben a tej csupán példaként, egy lehetséges opcióként szolgál.


Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!