modern

Az epekő kialakulásának okai

Az epekövesség, mely ma az emberek közel 1/5-ét érinti, nem minden esetben okoz tüneteket. Hosszú ideig lappanghat észrevétlenül és kialakulásában több ok is szerepet játszhat.

Az epe, a zsírok emésztéséhez elengedhetetlenül fontos zöldessárga folyadék, melyet a máj termel és a máj alatt elhelyezkedő epehólyag tárol. Az emésztési folyamatban az epevezetéken át a vékonybélbe jutva vesz részt.

Az epekő elsősorban koleszterinből és kalciumból, illetve kisebb arányban néhány más összetevőből állhat. Elnevezése kőszerű kinézetére és megjelenésére utal. A kisebb-nagyobb kövek akkor jelennek meg az epehólyagban, amikor a szervezet koleszterinszintje megemelkedik, így tehát az epe is nagyobb mennyiségben tartalmaz koleszterint. Az epekövek mérete rendkívül változatos, az egészen aprócska szemcséktől az akár szilva nagyságig tartó skálán.

Mikor okoz problémát az epekő?

Az epekő vagy epekövek megjelenése nem feltétlenül okoz problémát. Milliók élnek a világban epekövekkel teljesen tünetmentesen. Akkor jelentenek gondot, ha útban a vékonybél felé, elakadnak az epevezetékben. Az elakadás nagy fájdalommal (epegörccsel) jár és veszélyes, gyulladásos folyamatokat indít el. Mindezek mellett pedig az epe szabad áramlását, valamint az emésztésben betöltött funkciójának ellátását is megakadályozza.

Kiket érinthet?

Az epekövesség erősen összefügg a genetikai hajlammal. Ha a családban több epeköves is volt, nagy eséllyel a későbbi generációk tagjainál is jelentkezni fog. A férfiak is érintettek lehetnek, az epekövesség mégis nagyobb arányban jelenik meg nőknél. A kor előrehaladtával pedig egyre gyakoribb kóroknak számít.

Az epekő kialakulásának okai

A zsírban gazdag, rostban szegény táplálkozás hajlamosít az epekő-képződésre. Az ilyen étrend emeli a vér koleszterin és inzulin szintjét. A betegség kialakulása tehát viszonylag gyakori a cukorbetegek és a magas koleszterinszintű, illetve elhízott páciensek körében. Túlsúly esetén borítékolható a magas koleszterinszint, bár normál testsúlynál is előfordulhat. (Ezért is érdemes, testsúlytól függetlenül, mindenkinek betartani az egészségtudatos táplálkozási iránymutatásokat.) Hajlamosító tényezők lehetnek továbbá: más emésztőszervrendszert érintő betegségek (pl. a Crohn-betegség), illetve egyéb, az epehólyag rendszeres összehúzódását, illetve ürítését gátló állapotok is.

Mit tehetünk az epekövesség ellen?

Az epekövesség megelőzése, illetve az életminőség növelése az alacsony zsírtartalmú, rostban, könnyen emészthető zöldségekben, gyümölcsökben viszont gazdag étrenddel lehetséges. Ahogyan más emésztőszervrendszert érintő betegségek esetén, úgy az epekövességnél is a „többször kevesebbet” elv alapján érdemes elosztani a napi táplálék bevitelt. Tehát az 1-2 nagyobb étkezés helyett, inkább 4-5 kisebb adaggal biztosítsák a szükséges napi mennyiséget! A túlzottan fűszeres, hagymás ételek is gondot okozhatnak, ezért érdemes ezeket is kerülni vagy mértékkel fogyasztani.

Ha epekő okozta fájdalmai vannak, esetleg ismeretlen eredetű hasi fájdalmak gyötrik, mielőbb kérje szakember segítségét! Amennyiben az epekő görcsös fájdalmat, esetleg gyulladásos állapotot idéz elő, orvosi ellátás szükséges! A szakorvos feladata dönteni a további beavatkozásokról és az aktuális páciens számára ajánlott diétáról.

Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com

 





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!