modern

A szívbarát DASH-diéta főbb irányelvei I.

A DASH-diéta a hagyományos étrenddel szemben lényegesen kevesebb zsírt és nagyságrendekkel nagyobb zöldség-, illetve gyümölcsbevitelt ajánl. Emellett pedig kizárólag a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült, egészséges szénhidrátforrások, valamint a zsírszegény tejtermékek intenzívebb fogyasztását preferálja.

A szakemberek, valamint az egészségtudatos életmód, illetve táplálkozás elkötelezett hívei jól tudják, hogy az étkezéseiket és italfogyasztásaikat úgy érdemes összeállítaniuk, hogy az lehetőleg ne, vagy minél kisebb mértékben tartalmazzon finomított szénhidrátokat.

A DASH-diétában is kerülendőek tehát a finomított cukrot tartalmazó üdítők, édességek és egyéb élelmiszerek, valamint a finomított, csekély rosttartalommal rendelkező lisztből előállított termékek.

Kerüljük a sót!

A túlzott mértékű sófogyasztás több egészségügyi kockázattal jár, többek között emeli a vérnyomást és növeli az esélyét a szervezet kóros vízvisszatartásának is. A DASH-diétában konkrétan meghatározták, hogy mennyi a megengedett mennyiség.

A DASH-vizsgálatok szerint, ha a naponta elfogyasztott só mennyisége nem haladja meg a maximum 4-6 grammot (tehát maximum 2400 mg nátriumnak felel meg), az valóban vérnyomáscsökkentő hatású lehet!

A sóbevitel korlátozása tehát egy járható út, azonban a különböző feldolgozott, félkész élelmiszerek esetében nehéz számon tartani, mert ezek sokkal több nátriumot tartalmaznak, mint azt első ránézésre gondolnánk!

A fő veszélyforrást elsősorban a füstölt húsok (pl. csülök, sonka, kolbász, szalonna stb.), bizonyos paradicsomszószok, chipsek, savanyúságok, illetve ételízesítők jelentik, melyek az ajánlottnál lényegesen több nátrium kloridot tartalmaznak!


Fotó: pixabay.com

Részesítsük előnyben a sovány húsokat és tejtermékeket!

A DASH-diéta a zsíros húsokban, valamint egyéb telített zsírokban gazdag ételek, illetve zsírdús tejtermékek fogyasztását sem javasolja. Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a telítetlen zsírsavakban gazdag élelmiszerek és fogások káros hatással vannak a szívre, hiszen veszélyesen növelik a vérben felhalmozódó rossz koleszterin szintjét. Ezek a problémák a sovány, alacsony zsírtartalmú húsok (pl. csirkemell, pulykamell stb.), továbbá zsírszegény tejtermékek (alacsony zsírtartalmú joghurt, túró stb.) fogyasztása mellett – természetesen a DASH-diéta további ajánlásainak betartásával – akár el is kerülhetőek.

A só, az alkohol és a kávé fogyasztásának mérséklése – a vérnyomás eredményes csökkentése miatt – nagyban hozzájárulhat a szív egészségének megőrzéséhez!

Törekedjünk az értékes rostokban gazdag táplálkozásra

A rostdús élelmiszerek fogyasztásával elkerülhető a hirtelen vércukor-ingadozás, ami az inzulinrezisztencia, a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás legfőbb kiváltó oka. Az emésztési egészség, az egészséges béltisztulás alapja is, hogy a tányérunkon kiváló rostokban gazdag élelmiszerek szerepeljenek, a silány minőségű, üres szénhidrátforrások helyett.

A rostok legkiválóbb forrásai: a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült élelmiszerek, zöldségek és gyümölcsök.


Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com

 
 





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!