barco

A mozgásszervi problémák kialakulása és az életmódunk közötti összefüggések

A mozgásszervi problémák (ízületi kopások, csontritkulás, porckorongsérv) kialakulásában – a közvélekedéssel ellentétben – a genetikai faktornak és a kor előrehaladásának csekély szerep jut. Ízületeink, csontjaink és izmaink állapotát, sokkal inkább a mozgásszegény, elsősorban ülő életmód, az egészségtelen táplálkozás miatt kialakult túlsúly, illetve a munkával vagy más tevékenységgel járó rendszeres, fiziológiás szempontból káros megterhelések befolyásolják negatívan.

A testmozgás fontossága

Számos kutatás bizonyította már, hogy a fizikai aktivitás optimális szinten tartásával, illetve a rendszeres testmozgással elkerülhetőek a csontritkulásos, porckopásos eredetű betegségek. Ebből egyenes arányosan következik, hogy az irodai munka, az ülő és egyre inkább eltunyuló életmód, előbb-utóbb komoly mozgásszervi problémák kialakulásához vezet.

A fent említett állapotokat, a csontállomány ritkulása, az izmok gyengülése, valamint az ízületek megnövekedett terhelése együttesen idézi elő.

A csontjaink egészségét már gyermekkorban is a megfelelő mennyiségű testmozgással tudjuk támogatni, és ez a későbbiekben sem változik. Minél többet mozgunk, annál ellenállóbbá válnak a csontjaink, annál erősebb és tömörebb lesz a belső szerkezetük. Így, később, a nyugdíjas korban, kisebb az esélye a csontritkulás, és az ebből fakadó csonttörések kialakulásának is.

Izmaink nem megfelelő edzettsége (az ülő életmód miatti, bár kismértékű, de folyamatos gyengülésük), a tartó, illetve stabilizáló funkciójukat veszélyezteti. Ez az állapot, megnövekedett terhelést jelent az ízületek számára, melyek így gyorsabban fognak kopni, egészen addig a pontig, amíg teljesen elhasználódva, szinte kibírhatatlanul fájdalmas mindennapokat okoznak az érintettek számára.

MEGOLDÁS: rendszeres torna, aerob és kardió edzés, úszás, gyaloglás vagy más nem túlzottan megterhelő, ugyanakkor az izmok, ízületek és csontok állapotát kedvezően befolyásoló sporttevékenységek végzése, valamint lépcsőzés, liftezés helyett.

Bármilyen munkát is végezzünk, fontos, hogy mellette hetente minimum háromszor-négyszer tudatosan sportoljunk is, a sporttevékenység pedig teljesen másféle mozdulatokból álljon, mint a napi rutin. Ez helyreállíthatja az esetlegesen egyoldalú és aránytalan terhelést, mind a gerinc, mind pedig az ízületek szempontjából. Így az utóbbiak kevésbé kopnak, és kisebb az esélye a porckorong problémák kialakulásának is.

Irodai, illetve egyéb ülő munka

Ha pl. irodai vagy egyéb ülő munkát végzünk: időről-időre álljunk fel, sétálgassunk kicsit, közben lazítsuk el és nyújtsuk meg az izmainkat, végezzünk kar-, váll-, nyak-, derék és csípőkörzést.

Az ülő munka rendkívül megterhelő, a folytonos előrehajolás, illetve a rossz testhelyzetben való ülés miatt, ami a túlzott terhelést ró a csigolyákra és a gerinc menti izmokra egyaránt.

Az izmok nyúlnak, illetve elgémberednek, görcsössé és fájdalmassá válnak, ami akár hosszú ideig tartó fejfájást is előidézhet. Kevesen tudják, de a nyak és a tarkó körüli izmok görcsössége, tartós fejfájást idézhet elő.

A folytonos számítógép figyelés, illetve előrehajolás, leggyakrabban a nyaki és az ágyéki (ritkább esetben a háti) szakaszon lévő porckorongokat terheli túl, ami előbb-utóbb porckorong-problémák kialakulásához vezethet.

MEGOLDÁS: Rendkívül fontos, hogy az irodai környezet berendezése is kényelmes, illetve a gerinc számára megfelelő legyen. Olyan széket érdemes választani, ami kényelmes, megfelelően magas, ergonomikus kialakítású háttámlája biztos tartást ad a hátnak és rendelkezik deréktámasszal is. A deréktámasz elengedhetetlen, hiszen az ágyéki csigolyákról leveszi a terhelést, és egy nyugodt, kényelmes, ugyanakkor fiziológiai szempontból is egészséges munkakörnyezet teremthet a számunkra.

Mobiltelefon

Egyre több jel mutat arra, hogy a mobiltelefonok túlzott mértékű használata, egyrészt negatívan befolyásolhatja a látásunkat, a mentális egészségünket, illetve a szociális kapcsolatainkat, másrészt pedig egyre több ízületi problémáért felelős. A különböző görgető, simító, pöccintő mozdulatok (akárcsak a klaviatúra nyomkodása) folytonos ismétlődnek, túlterhelve a kisízületeinket, illetve a hosszú ideig tartó lefelé nézés miatt, a nyaki gerinccsigolyáinkat is.

A túlerőltetés, ízületi gyulladásokat, kopásos és meszesedéssel járó elváltozásokat alakíthat ki az ízületeinkben és a csigolyáinkban egyaránt.

MEGOLDÁS: Mindenki maga dönti el, hogy mennyi időt szeretne a mobiltelefonján, az internet böngészésével tölteni, de a fentiekből tisztán kikövetkeztethető, hogy érdemes lenne a személyes interakciókat előnyben részesíteni (és nem csak az ízületeink, illetve gerincünk egészségének megőrzéséért).

Cipekedés

Mikor elmegyünk bevásárolni és a kerekekkel ellátott kosárba vagy kocsiba beletesszük a különböző árucikkeket, nem mindig gondoljuk át, hogy a végén, hogyan fogjuk majd hazacipelni őket. Ha ugyanis nem autóval érkeztünk és a taxi sem opció, akkor jó eséllyel gyalog vagy a közösségi közlekedés járataival kell hazajutnunk, a sok csomaggal megpakolva. Ennek azonban komoly kockázatai vannak. Elképesztő nagy terhelés tehetünk ilyenkor a gerincoszlopunkra és szinte az összes ízületünkre, ezzel súlyosan károsítva őket.

MEGOLDÁS: Az egyik lehetőség a házhozszállítás. Amennyiben ez nem megoldható, nem szégyen beszerezni egy kerekes bevásárlókocsit. Ma már kifejezetten nagy a választék, a kisebb (10-12kg) és a nagyobb (akár 30 kg) súlyt befogadó, egyszerűbb, illetve az extravagánsabb, fiatalosabb változatok között.

Túlsúly

A túlsúly számos problémát (inzulinrezisztenciát, cukorbetegséget, szív- és érrendszeri betegségeket, agyvérzést stb.) okozhat, ugyanakkor rengeteg ízületi problémának, gyulladásos elváltozásnak is az egyik fő kiváltó oka.

MEGOLDÁS: A túlsúly az egyik olyan probléma, amitől mindenképpen, és minél előbb szabadulni kell. Ezzel pedig vissza is tértem a cikk legfőbb mondanivalójához, miszerint:

A testmozgás és a tudatos táplálkozás a kulcs, az ízületeink, izmaink, gerincünk, valamint teljes egészében a testünk egészségének megőrzéséért.


Írta: Kis Szilvia
Borítókép: pixabay.com





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!