barco

A haspuffadás lehetséges okai

A különböző emésztési zavarok egyik kellemetlen mellékhatása a haspuffadás és a vele járó fokozott bélgáz termelés. Olykor hosszú ideig fennálló problémáról van szó, máskor csak átmenetiről, egy biztos, szinte mindenki tapasztalta már negatív hatásait.

A haspuffadás okai

Számos oka lehet, a stresszes életmódtól kezdve, a különböző intoleranciákon át, egészen a betegségekig. Nézzük meg közelebbről, hogy melyek ezek!

Stressz

A stressz tömegeket érint. Nem tudjuk kikerülni, elkerülni, megúszni. Nap mint nap egyre több stressz-hatásnak vagyunk kitéve, amit valahogy kezelnünk kell. Változtathatunk azon, hogyan reagálunk és mennyire engedjük beáramolni a saját belső, békés világunkba. Ha azonban nem sikerül megfelelően semlegesíteni a stresszt, az előbb-utóbb valamilyen testi, gyakran az emésztőrendszert érintő (pl. puffadásos) tünetben nyilvánul meg.

Túl gyors evés és/vagy túl gyors beszéd

A túl gyors evés, nagy, nem megfelelően megrágott falatok és felesleges többlet levegő lenyelését eredményezi. A túl nagy falatokat nehezebb megemészteni. Így sok esetben, emésztetlenül jutnak a vastagbélbe, ahol erjedéssel bontódnak, a helyi baktériumok ezirányú tevékenységének köszönhetően.

A levegőnyelés (aerofágia) komoly puffadásos tüneteket válthat ki. Ez a probléma a fent említett, túlzottan gyors tempójú, habzsoló evés és a túl gyors beszéd miatt is bekövetkezhet.

Laktózintolerancia vagy tejfehérje allergia

A laktóz, az arra érzékenyeknél, puffadással, görcsös hasfájással és hasmenéssel járó állapotot idéz elő, ami a laktóztartalmú élelmiszer elfogyasztása után nagyjából 30-40 perccel jelentkezik.

Gluténérzékenység vagy gabona allergia

A gluténérzékenység is leggyakrabban emésztőrendszeri tünetekben mutatkozik meg. A glutént tartalmazó ételek elfogyasztása után gyakran puffadás, hasfájás, hasmenés vagy székrekedés és esetleg hányás jelentkezik.

Túl sok rost fogyasztása

A rostokban gazdag étrend pozitív hatásai elvitathatatlanok. Azonban, mind minden jóból, a rostból is megárthat a sok! A vékonybélből emésztetlenül továbbhaladó szénhidrátokat, illetve ballasztanyagokat a vastagbélben élő baktériumok fogják lebontani. Ez egy erjedéssel járó folyamat, aminek elkerülhetetlen velejárója a fokozott gázképződés és puffadás.

Gyümölcsök, zöldségek és puffasztó hatású ételek fogyasztása

A gyümölcsök és a zöldségek elsősorban cukorból és rostból állnak, melyek a fentebb is kifejtett erjedés, valamint a cukrok emésztése során felszabaduló gázok miatt okozhatnak puffadást. A puffasztó ételek kategória (pl. túlzottan fűszeres, zsíros ételek) pedig önmagukért beszélnek.

Antibiotikum kúra

Olykor elkerülhetetlen, hogy antibiotikumot szedjünk. Azonban az antibiotikumok kellemetlen mellékhatásaként gyomorfájdalom, puffadás, bélgáz, böfögés jelentkezhet. Ennek oka, hogy az antibiotikum kúra hatására a bélrendszerben lecsökken az egészséges bélflóra fenntartásához és az emésztéshez elengedhetetlen hasznos probiotikumok száma.

Női bajok – menstruációs ciklus, PMS, terhesség

Puffadásos problémák, más tünetekkel karöltve gyakran merülnek fel a menstruációs ciklus, a premenstruációs szindróma és a terhesség során is.

+1: Kevés alvás

Bizonyára Önök is tapasztalták már egy-egy soron kívüli, hajnali felkelés során, hogy a gyomruk mintha nem olyan lenne, mint szokott. Napközben gyakran étvágytalanság, kellemetlen diszkomfortérzés, émelygés, puffadás vagy épp a szokásosnál gyakrabban feltörő éhségérzet jelentkezhet. Ez utóbbi pl. több táplálék (nagyobb eséllyel valamilyen gyorséttermi étel vagy épp nasi) bevitelét vetíti elő, ami szintén puffadást okozhat.

Mit tehetünk a puffadásos tünetek kialakulása ellen? A következő cikkben erről lesz szó.

Írta: Kis Szilvia





Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Futás

Fél óra alatt 2000 Kalóriát tudsz elégetni

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing esi elit. Vivamus at arcu sem. Vestibulum ornare eleifendit massa, nec tempor odio. Fusce posuere nunc iaculis ligula viverra iaculis. Aliquam erat volutpat.

Megnézem

Jelentkezzen adatbázisunkba!

info@modernegeszseg.hu

Kövess
minket!